söndag 29 augusti 2010

Min alldeles egna blommiga sjal

Äntligen har jag tagit mig tid att blocka klart sjalen som jag påbörjade i somras. Mönstret är mitt eget och garnet köpte jag i en hantverksbod hemma hos mina föräldrar och är 100% handfärgad ull. Jag är jättenöjd över hur den blev och sjalen är enkel att virka och mönstret memorerar man relativt enkelt. Jag tror att jag kommer göra något liknande igen fast men mindre blommor och kanske att jag provar att få det till en trekantssjal, men det återstår att se.




 
Den lilla blombroschen köpte jag i Japan, en rosa och en grön. Den består av små pärlor i olika färger, jättesöt att hålla ihop en sjal tycker jag.

 

Den nedre kanten består av 2 rader med 177 stolpar, därefter börjar och slutar varje rad med 6 stolpar.  Vidare är varje blåfärgad ruta 3 stolpar och varje vit ruta är 2 lm och 1 stolpe; varje varv vänds mha av 3 lm. I längsled gjorde jag 10 omgångar med 3 blommor per rad och därmed 9 omgångar med 2 blommor på en rad. Som ni ser med det garnet och virknålen som jag använde blev blommorna väldigt avlånga,man borde kunna prova sig fram hur blommorna ska göras för att det ska bli mer jämstora i båda riktningarna.

1 kommentar:

  1. Så fin! Blommönstret framträder så fint i det melerade garnet! Härligt att sjalen är så stor också - perfekt att svepa in sig i nu på hösten. Kul att du delar med dig av mönstret, jag kanske testar det framöver!

    SvaraRadera