söndag 27 juni 2010

Lite gammalt, lite nytt

Jag har rotat bland min mammas saker och hittat några fynd. Hennes händer tillåter inte längre att hon handarbetar lika mycket som förut så vissa saker får ibland ett nytt hem hos mig. Den här gången har jag blivit med garnvinda och oh så smidigt det är. Har hunnit en bit på min nya sjal och insåg att den kommer bli större än jag hade tänkt mig från början och att garnet inte kommer att räcka. Så jag tog en härlig cykeltur längs med kanalen i sommarvärmen för att köpa mig ett till nystan. När jag kom dit hade de inte just den färgen men hon som färgar dem skulle komma in inom en timme och fylla på förrådet. Så jag var tvungen att sätta mig ner på slusscafét bredvid och ta mig en glass medan jag väntade :)


Väl hemma beslöt jag att prova min nya leksak och titta så fint det fungerar trots att vindan är lite trasig. Förut har jag alltid suttit men härvan runt knäna och känt svanskotan domna bort. Så nu vill jag bara ha en massa garnhärvor till kommande stickningar. Sjalen går snabbt framåt och i mina tankar tänkte jag en med bredden som räckte ner från halsen till armbågen och småblommig, men det blev en stor sjal som räcker ner till händerna och storblommig. Stickar längs med kortsidan, så det är bredden ni ser nedan. Bilderna blev inte de bästa - har lånat pappas kamera och vet inte hur man ställer in annat än auto.



När jag ändå var igång och gick igenom mammas saker kunde jag inte låta bli att kolla i hennes knappburk. Ända sen jag var liten har jag älskat att gå igenom denna skattkammare då hon har haft enstaka i blomformer, stora träknappar och mycket färger. Jag har beslutat att jag själv måste skaffa mig en sådan guldgruva så hädanefter ska jag gå på knappjakt :) Hittade några som jag plockar med mig hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar