söndag 30 maj 2010

Så otroligt grön

Trots att jag inte stickat på evigheter så har tankarna ibland glidit förbi början på min ny gröna tröja som ligger där och väntar i stickkorgen. Och ju mer jag har tänkt desto mer har jag insett att den blir otroligt grön och att jag kanske borde bryta av allt det gröna med ett litet broderi. En av mina inspiratörer när det gäller stickning - Lene Alve med bloggen DancesWithWool - gör nämligen så otroligt söta broderier på en del av sina saker. En del av hennes saker finner ni här eller hennes roliga lilla fågel bak på denna tröja. Jag tror det skulle förhöja tröjan om jag gjorde något framtill längst ner till vänster.


För några år sedan stickade jag en barntröja i mustiga höstfärger i samma alpacka garn som jag använder nu (Drops alpacka) och mina funderingar har varit om jag kan använda resterna från det jag använde då. Men jag vet inte hur de fungerar att brodera med - garnet är tretrådigt och borde gå att separera och få tunnare. Jag skulle helst vilja brodera med ullgarn och av riktigt broderigarn har jag annars bara mammas gamla bomullsgarner. Det finns inte att köpa ullbroderigarn i stan vad jag vet om men det borde gå att beställa från nätet någonstans. Som tur är är det långt kvar till tröjan är klar så jag hinner fundera lite till :)

Ikväll tror jag att jag kommer plocka upp stickorna igen - jag har börjat få upp orken och suget ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar