måndag 7 juni 2010

Lite annat än stickning

Jag har äntligen hittat sugen att sticka och återigen hörs klickandet av mina stickor. Det tar dock lite mer tid tills jag har något att visa så jag tänkte jag skulle ägna mig åt min balkong idag. Nu när vi flyttade är det första gången som jag har en balkong på många år - och så som jag har längtat att få lite plats att plantera några växter på. Sambon är förtjust i egenproducerat så rejält med kryddor var nödvändigt. Så nu har vi flera sorters basilika, oregano, timjan, persilja, gräslök, citronmeliss och honungssalvia. Det doftade gudomligt när jag höll på att plantera och jag var bara tvungen att börja klippa från vissa och lägga i middagen trotts att de inte hunnit komma sig tillrätta. 


En av de växter som jag älskar är lavendel - även där för doften men också för dess skira utseende. I år valde jag att köpa fjärilslavendel som jag kombinerade ihop med benved och en akleja. Det här ska jag prova att få att överleva över vintern på balkongen. Man måste ha lite experiment för sig.


Förutom lavendel så är pelargon ett måste när jag har utomhusblommor. Jag har två stycken som jag köpte från frö under det allmänna namnet afrikansk vildpelargon (fanns ett på latin också som jag glömt för länge sedan), som de sen åren har levt ett tynande liv. Under varje långsemester jag haft har de nästan dött ut men alltid finns lite liv som jag kan återuppliva. I år ska de få stå ute hela sommaren och har jag tur kanske de orkar blomma och lever upp i denna lyx. För att komplettera dessa köpte jag även andra pelargoner i rosa toner.


Samt en liten sista sötnos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar