söndag 18 juli 2010

Den gula koftan

Nu är den nästan färdig den virkade, gula koftan. Den blev häftig, helt annorlunda än de stickade tröjorna, mycket styvare - dels så använde jag bomullsgarn och dels så gör virkningen sitt. Detta gör att jag har behövts lägga delarna i sträck två gånger för att få dem så jag vill, för ärmarna återstår den andra gången men sen är jag färdig. Jag har verkligen fått slita i styckena för att få ut dem till den storlek jag vill, om jag virkar en tröja igen så ska jag vara noga med att mäta att det blir rätt storlek. Men jag tyckte verkligen om att virka så det kan mycket väl bli fler tröjor, det finns en del fina mönster på nätet. Märkligt nog känns det som att det passar bäst till sommartröjor - vet inte riktigt varför.


Knäppningen till koftan hamnade lite väl långt ner, det är det enda som jag är lite missnöjd med. Jag satte dit en extra knapp som inte går att knäppa för att "lura" ögat lite. Jag använde mig av de nya blommiga knapparna som jag köpte i Göteborg och satte dit två gröna band nertill för att bryta allt det gula. Jag lät banden flätas in i virkningen istället för att sy fast det runt om, vilket jag tycker gav en rolig effekt.Jag tycker även att Picotkanten runtom blev väldigt söt.


3 kommentarer:

  1. Super snygg sommar kofta, jag har inte testat att virka tröjor men annars har jag virkat det mesta förr i tiden men nu blev jag sugen att virka en kofta efter att jag såg din.

    SvaraRadera
  2. Söt kofta, jag tror det är det att virkade koftor är luftiga som gör dem somriga.

    SvaraRadera
  3. Men åh så fin den blev!!! Det gröna bandet är verkligen pricken över i! Supersnygg!

    SvaraRadera