söndag 13 juni 2010

Vad snabbt det går att virka

Jag har gjort ett avbrott i min stickning av den gröna tröjan - den kändes så höstig och sommaren ropade. Så jag gjorde en snabbsökning bland Drops mönster och hittade en jättesöt kofta som ska virkas. Jag är lite osäker på virkade kläder på grund av att det blir ett stelare material, men jag är också av den åsikten att man ska prova innan man tar ett beslut. Så i fredags susade jag ner till min garnaffär och köpte bomullsgarnet Drops Saffran i den ljusgula färgen 10. Och oj vad roligt det är att virka. Jag har alltid tyckt om det men inte vetat vad jag ska göra med virkningen. Men det känns som om det bara flyger fram och ett varv ger vansinnigt mycket höjd när man gör stolpar. På en kväll hann jag göra den nedre bården på tröjan.


Färgen är inte helt återskapad på fotot men den är varmt vaniljgul och fullständigt somrig. Eventuellt kommer jag för att bryta det gula köpa ett band som sys/tråcklas fast strax ovanför denna bård, men det återstår att se när jag blir klar. Det kommer även vara 5-6 knappar i koftan så där kan man också få en brytning i färg.


På en kväll gjorde jag av med ett nystan och enligt mönstret krävs 12-13 nystan så det känns som om  jag snart kommer få prova hur en virkad kofta passar mig. Jag hittade mer virkat som jag kan tänka mig att göra om den här faller väl ut. Mönstret heter i alla fall Virkad DROPS kofta i ”Safran” med hålmönster eller Drops nr 120-31.

1 kommentar:

  1. Åh vilken fin blogg du har!! Koftan kommer att bli superfin, men det där med att det går snabbt att sticka tvivlar jag på... ;)

    SvaraRadera