söndag 7 mars 2010

3 sockor senare

Så har jag äntligen blivit klar med de mönster-randiga sockorna - det går trögt att sticka för tillfället men när jag väl sätter mig känner jag längtan till det. Jag tog upp den ena sockan som var så mycket lösare och stickade om den, nu är båda lika stora och randningen följer varandra. Men om jag jämför med de andra randiga sockarna så stickar jag hårdare när jag har ett mönster att följa - kanske är det tråden som släpar med bakom som gör det. De här sockorna följer därför bättre benet och blir lite mindre korvning.

 

Jag gjorde även hälen annorlunda på dessa sockorna, enligt mig en mer klassisk variant. Den var lite mer avancerad än jag hade gjort tidigare då man skulle göra loopar runt maskorna som man lyfte. Nu är jag lite trött på att göra sockor så nästa projekt får bli en tröja igen. Jag har varit och köpt in massa grönt garn som jag längtar att hugga in i. Först en provlapp för att hitta rätt stickor.

6 kommentarer: