tisdag 21 december 2010

Mössa

Mössan till min färgglada halsduk är färdig. Den blev lite bolltokig, men ändå lagom mycket färg tycker jag ändå. Garnet som själva mössan är stickad i är ett Lovvikagarn i mörkgrå färg spunnet i Morjärv av svensk ull. Detaljerna är gjorda med Marks & Kattens Fame garn nr 615. Mössan är stickad efter ett klassiskt lovvikamönster.


Längst ner på de flätade tofsarna vid öronlapparna gjorde jag små bollar efter ett mönster som Lene Alve beskrev på sin blogg. Dem lät jag variera i olika färger allt eftersom garnet skiftade.


Efter långa funderingar och test så beslöt jag mig för tre platta bollar i var sin färg som dekor på mössan för att den inte skulle bli så grå. Jag tyckte det knöt samman bolltemat på ett bra sätt.


Imorgon kväll drar jag söder ut för att fira jul hos mina föräldrar. Ska åka tåg så någon stickning ska packas ner. I det här vädret vet man aldrig när man kommer fram så det är lika bra att förbereda sig för en lång resa. Jag ska försöka sticka klart min gröna tröja som jag påbörjade tidigt i höstas. Jag vet inte om jag kommer blogga något innan jag kommer hem igen på andra sidan nyårsstrecket, så - God Jul och Gott Nytt År. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar