tisdag 5 januari 2010

Men så här ska det väl inte se ut ...

Som sagt, jag håller på att lära mig på allvar att sticka med flera färger. Har tidigare tyckt att jag kan det här men det har på något sätt alltid sett lite - ja så där ni vet. Så jag satte igång med ett relativt enkelt mönster och efter att ha kommit halva första sockskaftet tog jag mig en riktig titt på vad jag gjort och insåg att jag inte kan det här och det är dags att bli noggrann. Så jag satte igång och funderade på varje varv hur jag höll garnet och vad som hände och kom fram till att jag måste dra till garnet rejält på första maskan på en ny sticka för att det inte ska bli sladdrigt i stickbytet.

Sen stickade jag lite till och tittade igen och insåg att nu fanns problemet bara mellan sticka 1 och 4 så jag provade lite till och stickade vidare och funderade. Glad i hågen blev jag klar med 1:a sockan och insåg att foten blev mycket bättre än skaftet och kände mig nöjd. Jag förstår fortfarande inte hur man ska få till en bra övergång mellan sticka 1 och 4 men det syns i alla fall inte allt för mycket.

Så var det dags för 2:a sockan som jag stickade med fröjd tills dess att jag skulle börja med hälen och tyckte att något inte stämde. Så jag tog fram 1:a sockan och jämförde ...



Varför skilde det 2 cm mellan de två sockorna? På ett 24 cm skaft har jag helt plötsligt börjat sticka så mycket tajtare att den 2:a sockan blir 2 cm kortare. Så nu hoppas jag att jag har hittat min stickstil så att när jag repar upp 1:a sockan och stickar om den, blir den verkligen 22 cm och inget annat :-)



Men visst ser det mycket bättre ut i skarven mellan 1:a och 4:e stickan. Det blir fortfarande att ena sidan hamnar högre upp så att det ser skeft ut men den första (högra) sockan ser nästan trasig ut. Jag tror även jag ska ta ett steg bakåt och börja med att sticka ett par sockor som bara är randiga och inte har något annat mönster, då kan jag koncentrera mig på skarven och se om jag kan komma på hur man gör. Eller så kanske det går bort när man blockar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar