söndag 20 december 2009

Smygtitt

Igår när jag skulle ta lite bilder på mina två tröjor som jag nyligen gjort färdiga, tappade jag kameran i golvet och den slutade att fungera. Som tur var lyckades sambon senare trycka till objektivet (som var det som strulade) så att kameran kom igång igen. Men det tillsammans med dagens grå väder och dygnets få ljusa timmar här uppe gör att inga bilder blev tagna som visar tröjorna helt och hållet. Däremot har jag tagit lite detaljbilder i lampljuset.



Garnet till den blå tröjan kommer från Garnpaletten som har vackert egenfärgade melerade ullgarner. Så fort jag öppnade paket blev jag förälskad i härvorna och nystandet tog längre tid än vanligt då jag gång på gång stannade upp för att beundra färgerna i garnet som skiftar i blå-lila nyanser. Färgen heter sommarhav och tröjan lyser verkligen upp i vintermörkret, vilket är välbehövligt.

Just då hade jag hittat ett mönster till en hålmönstrad tröja hos Garntjänst som jag ville sticka så jag beslöt att kombinera dessa två. Det var inte helt enkelt att sticka ett diskret hålmönster med ett melerat garn, färgerna dolde mönstret. Fram- och bakstycke gick ok men ärmarna tog sin lilla tid då man regelbundet ökade upp maskantalet - det slutade med att jag hela tiden fick sitta och räkna. Men jag tycker resultatet blev riktigt bra. Det här har direkt blivit en av mina favorittröjor, färgerna gör mig gladare och piggare :-).



Den andra tröjan går i juliga färger - lite väl juliga färger tyvärr. Jag köpte garnet över nätet (även här från Garntjänst) och blev inte helt nöjd när det kom. Så för att inte bara kunna ha tröjan till jul beslöt jag mig för att göra lite ändringar. Jag hade över lite lila garn i samma kvalitet så jag la till det för att bryta julfärgerna - rött och vitt. Sen bytte jag ut mönsterbården som bestod av stjärnor till det vackra blommönstret som finns i Solveig Hisdals bok "Dikt i maskor". Det mönstret kräver också mycket koncentration men är fantastiskt vackert och jag är väldigt nöjd över bytet. Jag hoppas det blir vackert väder någon dag här så att jag kan ta utomhusbilder på tröjorna men tills dess blir det bara dessa smygtittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar