måndag 14 december 2009

En ny mössa

Jag har under den senaste tiden börjat sticka mer seriöst än vad jag har gjort tidigare och har börjat fundera över mönster, färger och garnkvaliteter. Jag inser att jag har otroligt mycket att lära och i och med det har jag börjat läsa om stickning och stickbloggar. Ju mer jag har läst desto mer har jag börjat fundera över att göra en egen blogg så nu börjar jag och jag hoppas att ni har lust att hjälpa mig i min utveckling med stickning.

När höstmörkret la sig i år fick jag en önskan efter en ny mössa och vantar. Min senaste mössa gick i vit-beige-röda ränder och jag ville ha något helt annat. Mönstret hittade jag hos Drops och jag beslutade att göra den i gröna färger med blått som avbrytande färg. Och jag måste säga att jag är helnöjd med valet av färg och mönster. Jag kommer under julen komplettera med ett par passande vantar till.




Då jag verkar ha en förmåga att sticka allt för löst och har känsliga öron - för att inte tala om att jag bor i blåsiga stan - så valde jag att sy in ett pannband i mössan för att få tätt runt öronen. Det visade sig vara en perfekt åtgärd, nu sitter mössan precis så hårt som jag vill ha det och jag har inte fått ont i öronen någon gång trots intensiv vind. Kan vara så att jag kommer fortsätta med den idéen även om jag lär mig att använda rätt stickor.

1 kommentar:

  1. Så himla fin mössa! Och vad smart att sy in ett pannband. Stickade mössor är ju annars ofta för glesa för att funka här i blåsten!

    SvaraRadera