söndag 5 december 2010

Advenstider och julklappspyssel

Idag har jag för första gången på månader vaknat upp tidigt och varit pigg. Startade dagen med att sätta en deg så nu doftar det underbart av nybakat i hela lägenheten. Sedan har mattankar flugit fram i huvudet så till lunch blir det långbakade tomater med oliver i ugn tillsammans med köttfärsfyllda crèpes. Det är få dagar som jag verkligen tycker det är roligt att stå länge i köket, så jag njuter verkligen när det händer. Tror till och med att jag orkar med att göra en rolig middag också. Kanske är det de tända ljusen på morgonen och att långsamt hinna få vakna när ljuset sakta kommer utanför.

Medan jag väntade på att degen skulle jäsa satt jag och stickade på mammas julklapp. Hon har många trekvartsärms-tröjor som hon gärna vill kunna använda vintertid också. Men hon blir lite frusen om handlederna. Jag har valt att använda ett mörkgrått garn från Sandnesgarn som heter Lanett, färg 1088 som jag stickar på strumpstickor nr 2. Hela värmaren stickas i ett vågmönster som ger en tvärgående randning. Jag funderar på att strö över lite pärlor längst upp men har ännu inte bestämt mig för hur de ska sitta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar